Bevallotta a Boeing, miért nem tudták megmenteni a pilóták a 737 MAX-ot és az utasok életét
Kiderült, nem véletlenül nem sikerült a pilótáknak visszanyerniük a márciusban lezuhant Boeing 737 MAX típusú repülőgép felett az irányítást.
Kiderült, nem véletlenül nem sikerült a pilótáknak visszanyerniük a márciusban lezuhant Boeing 737 MAX típusú repülőgép felett az irányítást.
Nem sokkal azt követően, hogy tavaly októberben Indonéziában lezuhant egy Boeing 737 MAX utasszállító, az American Airlines pilótái azt kérték a gyártótól, gyorsan javítsa ki a gép biztonságát rontó egyik szoftvert. A találkozón a Boeing képviselői cáfolták, hogy kizárólag szoftverhiba okozta volna a tragédiát, de megígérték a program kijavítását. Négy hónappal később egy etióp MAX is hasonló balesetet szenvedett, s ekkor még nem volt kész az új program.
Azzal vádolják a Boeing vezetőit, hogy már az első modellek gyártása után észlelték a 737 MAX hibáit, de nem jelezték ezt a légügyi hatóságnak.
Nyilvánosságra hozták az egy hónappal ezelőtti Boeing-katasztrófa első hivatalos jelentését, és közben a The Wall Street Journal is új információkkal jelentkezett.
Úgy tűnik, hiába próbálták meg a márciusban lezuhant Boeing 737 Max 8 pilótái visszavenni az irányítást az automata rendszertől, ez négy alkalommal sem sikerült nekik.
Már 2016 őszén is ismert volt a hatóságok előtt a Boing 737 MAX típusú repülőgépek azon hibája, ami az utóbbi idők katasztrófáihoz vezetett. De megadták az engedélyt, mondván a nehezen kezelhető jelenség úgyis csak ritkán fordulhat elő.
A szakértők megvizsgálták az etióp légibaleset körülményeit, és arra jutottak, a Boeing hibás szoftvere a felelős a tragédiáért.
Az Amerikai Légügyi Hatóság lassan két hete nem jutott előrébb a Boeing 737 MAX 8 és 9 típusú gépeivel kapcsolatban, és a légitársaságok sem tudják, mikorra várható bármi előremozdulás. Mindez nemcsak a Boeing, de a hatóság iránti bizalmat is megtépázza.
Az amerikai légügyi hatóság még megvárja a szimulációs és a valós repülési teszteket, de utána zöld lámpát adhat a Boeing 737 MAX-ok frissítésére.
A New York Times szerint két olyan biztonsági funkció is van a Boeing 737 MAX típusú gépekhez, amik segíthetnek elkerülni egy hasonló tragédiát.
A repülésügyi szakemberek szerint az egyre fejlettebb automata rendszerek, valamint a pilóták képzetlensége együttesen súlyos tragédiákhoz vezethet majd a légi közlekedésben. Mindezt még egy 2004-ben megjelent tanulmányban állították.
Sok órányi repülés volt az Ethiopian Airlines pilótája mögött, amelyik az új Boeing-típust vezette, de így sem tudta a levegőben tartani a repülőt.
Az amerikai repülőgépgyár nem áll le a típus gyártásával, a kiszállításukat a megrendelőknek azonban átmeneti leállítja.
Miután magyar idő szerint szerda este a kanadai és az amerikai hatóságok is úgy döntöttek, hogy kitiltják légterükből a Boeing 737 MAX 8 és MAX 9 típusú utasszállító gépeket, a gyártó közleményt adott ki. Ebben azt javasolják, hogy világszerte függesszék fel ezeknek a repülőknek a használatát.
Az új repülőgéptípusoknak engedéyezésük előtt hosszú órákat kell a levegőben körözniük. A Boeingnél úgy gondolták, a körözés helyett legyen egy kicsit izgalmasabb dolga a pilótának – és látványosabb eredménye a tesztnek.
Üzemi és adózott eredménye is csökkent, nem beszélve a bevételéről.
A légi katasztrófa vizsgálatához közel álló források nyilatkoztak a The Wall Street Journalnek.